torsdag 7. januar 2010

jeg har møtt på første problem

For å avklare en liten ting siden jeg nå har blitt kalt grepa kvinnfolk o.l. ;) (jeg takker for komplimentene altså, men mente ikke å lage denne bloggen for å bli sett på som en mat freak. hehe) når jeg lager mat fra bunnen av så er det ikke slik at jeg slakter grisen bak låven, kverner kjøtt til kjøttdeig osv ;) SÅ veldig fra bunnen av er det ikke ;) Jeg leste en gang en mening om dette med mat fra bunnen av at man bør lage mat slik at oldemor hadde skjønt hva det var på tallerken :) i alle fall at det er råvarer hun ville kjent igjen. Og at om ingredienslista bakpå det du handler har så mange og lange navn at man ikke skjønner noenting så finnes det kanskje bedre alternativer?! Så jeg prøver å kjøpe mer rene råvarer og lager mat av det :)
men så til problemet mitt da... Buljong!! Det er ikke noe jeg bruker ofte og det kan sikkert lages fra bunnen av det også?! For i dag skulle jeg lage creme fraishe saus og den er så enkel at man tar en boks creme fraishe og varmer sakte opp med 1 terning knorr grønnsaksbuljong (her er det viktig at det er riktig buljong ;) for det er stor forskjell på smaken) den ausen er kjempegod og kjempeenkel ;) Og vi bruker den til laks og til kyllingsalater o.l. men nå har jeg da brutt nyttårsforsettet mitt da?! Men pytt sann, en liten buljongterning går vel bra?! hehe
Vi har spist spisscumminstekt kylling, ris, salat og asparges. ( jeg stekte kylling i biter og krydret med spisscummin i ovnen og hadde på kokende vann i forma når den kom ut for å få sjy til saus)
Kjøttboller med potetstappe og rosenkål (tar som regel den grønnsaksposen som er nærmest i fryseren gitt) Her igjen kunne jo kjøttbollene vært laget fra bunnen... men men... Potetstappe kan jeg ikke huske sist jeg laget med pose. Jeg syns det går like raskt å lage selv om man ser bortifra skrelling og koking (men man skreller jo poteter ellers også og koker raskt til potetstappe om man kutter i biter før man koker) så stapping (stapper grovt, blir jo most sammen når man rører etterpå og vi liker stappa med litt biter i) og å røre inn melk (bruker som regel melk for å få en lettere variant til hverdags) og smør samt pepper. Salt må man visst ha i til slutt for at stappa ikke skal bli seig ;)
I dag har det blitt bakt rundstykker :)

1 kommentar:

  1. Nå vet jeg ikke om du kapitulerte her og brukte knorr buljong, men JA du kan lage det fra bunnen av! Gi et pip om du vil ha oppskrift (om du ikke alt har funnet)
    :)

    SvarSlett