fredag 15. januar 2010

Helg og kjærestemiddag + matpakketips

Jeg forbereder kjærestemiddag for min kjære i kveld. Det er lenge siden vi har satt oss ned og hatt det hyggelig i hverandres selskap uten barn tilstede :) Jeg strente inn på polet og handlet en flaske vin i stad, med lillemor på armen og et passe dårlig utseende etter gråt i natt (mistet morfar for 1 uke siden) så følte jeg meg passe lur... Og for å skynde meg derifra så glemte jeg jo helt å ta pose rundt flaska så med et grepa tak rundt flaska og ungen så gikk det raskt mot bilen... hehe...
taco er fast hver fredag og jeg tror min kjære ville blitt litt snurt om jeg hadde byttet ut den mot noe romatiske greier av mat ;) Så jeg får gjøre en liten tacovri i dag... Det er handlet inn paprika jeg tenkte å fylle med kjøttdeig med tacokrydder og bønner, løk og mais samt ost. Og så gratinere disse og ha nachos, salat og rømme til ;)
Til forrett fikk vi en gang hos noen venner dadler i spekeskinke (stekt i ovnen) vi visste ikke hva det var og spiste opp før vi spurte og det var fantastisk godt (enda jeg ikke liker dadler og mannen ikke liker spekeskinke) så i dag skal jeg forsøke samme variant til forrett ;)


Og til dessert har jeg laget ostekake. Den skal snart få på siste lokk med jordbærgele. Så satser jeg på at mannen ikke finner ut hva jeg driver med og blir glad og overrasket når kommer han inn i kveld :)


Har ikke fått på rødt og fint gelelokk enda

Ostekake:
Bunn:
1 pk bixit kjeks
100 g smør
Smelt smøret og avkjøl litt. Knus kjeksen og bland godt med smøret. Legges i bunnen av ei kakeform og settes kaldt mens ostefyllet lages.

Ostefyll:
1 pk kremfløte
1 pk tine kremost ananas/mandarin
100 g melis
1 boks rømme (jeg bruker 1 av de små boksene i 4 pakningen)
sitrongele
Lag sitrongele med halv mengde vann og la avkjøles litt. Pisk krem av fløten, ha i kremost, rømme og melis og rør til det er glatt. ha i geleen og rør igjen. Ostemassen helles over kakebunnen og settes kaldt.

gelelokk:
Når kaka er kald lages en pk jordbærgele (jeg bruker hurtiggeleen) med halv mengde vann. Avkjøles og helles forsiktig over kaka før den settes kaldt igjen fram til servering :)


Her i huset har vi en 5 åring som ikke er så glad i å spise matpakkene sine. Vi spør om morgenen om det er noe pålegg hun vil ha, hun er fornøyd og kommer hjem uten å ha spist fordi det var feil pålegg... da er det ikke alltid så lett ;)
Men så begynte jeg å pynte litt på maten hennes og hjertemat og blomstermat går ned på høykant ;)
I dag ble det matmuffins (vanlig muffinsoppskrift men med speltmel og uten sukker samt musli og rosiner oppi) i matpakka sammen med druer og gulrot i hjerter og squash i blomster. :)

1 kommentar:

  1. Fantastisk matpakke da. God ide!!

    Dadler er godt, funker også med bacon rundt for å få den sprø utsiden. Vi bruker også å ha enten skoldet mandel eller geitost inni (snøfrisk eller chevre)

    :)Håper dere hadde en fin kjærestekveld

    SvarSlett